Hentepunkt. Og bristepunkt. (Stjælt)

Frå Aslak Borgersrud sin blogg.

 

Måtte poste den her, folk er så dårleg på å klikke på lenker. Og alt eg har å seie er: WORD.

Kjære Ruter.

Kan du sette deg ned litt? Fint. Her, ta en cola. 
Og en pute. Her, ja. Fint.

Du, det jeg skal si nå kan kanskje føles litt slemt. Det er virkelig ikke meninga. Det siste jeg vil er at du skal bli lei deg. Eller føle at jeg er slem. Vi har kjent hverandre så lenge nå, at det ville såre meg fryktelig.

Likevel, de sier ærlighet er en dyd, ikke sant? Du skjønner, jeg har tenkt litt på alle it-prosjektene dine. Jeg tror ikke jeg greier å holde inne lenger, alt jeg virkelig føler. Ok? Fint.

Jeg hadde venta så innmari lenge. I årevis. Med millioner av kroner ut av vinduet. Stadig nye prosjekter. Stadig flere utsettelser. Så da det nye, elektroniske, billettsystemet endelig kom, så hadde jeg veldig, veldig store forhåpninger.

Kanskje litt for store? Hva vet jeg. Jeg har jo betalt skatt i alle disse årene, og jeg tenkte kanskje at noen av milliardene i skattekroner du har brukt på det nye billettsystemet hadde vært brukt fornuftig.

Jeg må bare innrømme det, jeg ble skuffet. Først over alle sperringene du satt ut. Jøss, skal du begynne med fysiske sperringer for å komme inn på banen, nå, tenkte jeg. De sto der noen år før jeg skjønte at de ikke kom til å bli tatt i bruk likevel. Da ble jeg lettet. Men likevel. Hvor mange millioner brukte du på de sperringene?

Hva tenkte du, egentlig? Du må vel ha skjønt at sånne fysiske sperringer ville kreve egne vakter på hver eneste stasjon? Og at konsekvensene ved tekniske feil hadde blitt veldig store? Ja, du skjønte det vel, du tok dem jo aldri i bruk. Det var nok best. Man skal jo ikke kaste gode penger etter dårlige.

Jeg husker i gamle dager, da vi hadde klippekort. Det var fint, det. Man kunne kjøpe dem både på automater og i butikker. Man kunne når som helst se hvor mange klipp man hadde igjen. Og man kunne betale for hele familien. Det var rett og slett ganske fleksibelt.

Nå, med det nye og elektroniske klippekortet, er det verre. Men dette vet du jo.

Du vet jo at når jeg skal kjøre buss sammen med hele familien en onsdags ettermiddag, må vi tømme alle lommer for reisekort og satse på at det til sammen er nok penger på nok forskjellige kort. Det er det jo aldri. Men da kan jeg jo betale hos sjåføren. Prisen for en tur ned til Wenches Cafe i gamlebyen blir 175 kroner for meg, kona og ungene.

Det nytter jo ikke lenger å dele på et kort. Det nytter ikke å holde oversikt over hvor mange klipp jeg har igjen på kortet. Og kortet går i stykker hele tida. Dessuten kan man ikke fylle det opp med pengesummer som går opp med prisen for en reise. Så det blir alltid igjen litt småpenger på kortet.

Pluss at jeg ikke får fylt det opp i nærheten av der jeg bor, da. Men det vet du. Det er ikke sjelden jeg må kjøre buss til jobb uten gyldig billett. For hva skal man gjøre da, når man står der uten billettutsalg og uten anelse om hvor mye penger det er på billettkortet?

Alt dette visste du jo fra før. Vi har kranglet om dette lenge. Du veit godt hvor tåpelig du har oppført deg, sjøl om du ikke akkurat har villet innrømme det.

Og derfor har jeg tenkt at jeg ikke skulle si dette. At jeg ikke skulle være så slem mot deg. At jeg skulle la fortid være fortid, og ikke kjefte mer for gamle synder.

Men nå har du begynt med nettbetaling.

Sånn at jeg kan kjøpe billett på internett, og så gå og plukke opp billetten på et hentepunkt. Et hentepunkt. For en elektronisk billett. Smart.

Og jeg må si, det gjorde det for meg. Dytta meg akkurat over kanten. Jeg tror jeg bare må si det, rett ut.

HVA ER DET MED DEG, EGENTLIG? ER DU HELT JÆVLA TJUKK I HUET? HVOR DUM ER DET EGENTLIG MULIG Å VÆRE? DU GJØR ABSOLUTT ALT FEIL! DET ER IKKE MULIG!

ENTEN ER DU SÅ KORRUPT AT AL CAPONE FRAMSTÅR SOM EN JÆVLA MØNSTERBORGER, ELLERS ER DU SÅ DUM AT JIM CARREY IKKE VILLE GREID Å PARODIERE DEG EN GANG!

HERRE-JÆVLA-GUD!

Sorry.

Jeg bare måtte.

Det skal ikke gjenta seg.

Håper vi fortsatt kan være venner.

Hilsen Aslak.

PS: Jeg likte deg forresten bedre da du het Oslo Sporveier. Bare sier det.

Legg att eit svar

